Hebat Semujadi & Selamat

Monday, July 13, 2009

Mineral-Mineral Penting Didalam Tubuh - 12 Garam Tisu


Garam tisu merupakan mineral yang amat penting yang terdapat didalam tubuh manusia. Mula diperkenalkan oleh Dr.W.H. Shuessler yang teleh mengenalpasti 12 garam tisu yang berbeza didalam sel tubuh manusia. Dia juga menyatakan bahawa kekurangan salah satu atau lebih dari garam tisu ini akan menjurus seseorang itu kepada sesuatu penyakit. Setiap garam tisu itu memainkan peranan masing-masing dan kekurangannya akan menimbulkan simptom sesuatu penyakit.

Kombinasi 12 Garam Tisu
Kombinasi istimewa keseluruhan 12 garam tisu ini adalah berdasarkan persediaan yang dicadangkan oleh Dr Schuessler`s biochemic system of medicine. Ia berfungsi untuk mengimbangi mineral-mineral yang terdapat didalam tubuh manusia untuk menjadikan seseoramg itu lebih sihat. Remedi ini merupakan remedi yang hebat untuk bantuan kepada tubuh untuk setiap hari.

Remedi yang berbentuk keadaan semulajadi tubuh ini akan menganalisa mineral-mineral yang berkurangan dan organisma penyebab kepada kepada sesuatu penyakit lalu bertindak menambah kekuatan mekanisma semulajadi pertahanan tubuh untuk melawan kekurangan dan menyahkan simptom-simptom yang akan menjurus sesoarang itu kepada penyakit tertentu. Remedi ini juga merupakan komplimetari terbaik berganding dengan perubatan moden yang berasaskan "drugs" kerana ia boleh bergandingan tanpa masalah.

Apa itu Biochemic atau Garam Tisu ?.


Schuessler mendapat inspirasi untuk mengkaji garam tisu ini setelah seorang Physiologi Belanda , Jacob Moleschott (1812-1893) telah menemui phosphor atau phosphate mempunyai nilai perubatan kepada pada sel saraf otak. Kini para saintis telah mengesahkan bahawa phosphate dibawah nama lecithin adalah bahan perubatan yang sangat efektif untuk membina otak kanak-kanak.

Hasil dari penemuan Moleschott, Schuessler terus membuat konklusi bahawa

missing inorganic mineral salts will cause disruption to the living processes and therefore create illnesses”.

Selepas itu Schuessler terus mengesahkan bahawa ;

A person can only remain healthy as long as he obtains the necessary minerals in the necessary quantity and the correct proportion“ – further stating, “that with Calcium, Sodium, Potassium, Magnesium and Ferrum in their compound with Phosphoric acid, Sulfuric acid, and Chloride all illnesses that are curable can be cured with this method.“

Pada tahun 1972 , Biologist Guenther Stahlkopf telah mengesahkan teori mudah Schuessler adalah benar;


  1. Tubuh manusia mempunyai 12 garam tisu , keseimbangan dan bekalan yang betul pada kuantitinya kepada tubuh akan mempastikan kesihatan seseorang itu pada tahap terbaik.
  2. Gangguan atau tidak mendapat bekalan pada kuantiti yang secukupnya akan mencetus “illness” (kesakitan)
  3. Kekurangan zat mineral ini dapat di kembalikan pada tahap yang normal dengan mengambil remedi yang “assimilated form” (bahan yang mudah menyerap) yang akan melalui saluran darah dan bersatu dengan sel-sel.

12 Garam Tisu dan Kebaikannya Kepada Kesihatan

  1. Calc. Fluor.
    Calcium Fluoride

REJUVENATION. Maintains elasticity of tissues. Impaired circulation, over-relaxed conditions, varicose veins, piles, deficient enamel teeth.


MENYEGARKAN. Mengekalkan keanjalan tisu-tisu, pengaliran darah yang lemah, kebas-kebas kaki (varicose veins), buasir, kekurangan enamel gigi.

2. Calc. Phos.
Calcium Phosphate

ITCHING. Constituent of bones, teeth, gastric juices. Impaired digestion, teething troubles, chilblains, simple anaemia.


KEGATALAN. Mewakili sebahagian atau keseluruhan tulang-tulang, gastric, tidak hadam, eczema, masalah pertumbuhan gigi, aneamia yang tidak serius.

3. Calc. Sulph.
Calcium Sulphate

SKIN HEALING. Blood constituent. pimples during adolescence, skin slow to heal, sore lips.


MENYEMBUH PENYAKIT KULIT. Sebahagian atau keseluruhan dari darah, jerawat, jerawat sewaktu akil baligh, masalah kulit yang lambat sembuh, bibir merekah/pecah.

4. Ferr. Phos.
Iron Phosphate

COUGH AND COLD SYMPTOMS. Oxygenates the blood stream. The Biochemic First Aid. Chills, fevers, inflammation, congestion. Rheumatic Pain.


BATUK & SELSEMA. Mengimbang pengaliran oksigen di saluran darah, Ia juga merupakan penawar Biochemic di waktu kecemasan, halangan pada saluran darah, penyakit yang melarat, Rheumatic (sengal-sengal sendi).

5. Kali. Mur.
Potassium Chloride

COUGH, COLDS, RESPIRATORY AILMENTS. In alternation with Ferr. Phos. Blood constituent and conditioner. Children's feverish ailments.


BATUK, SELSEMA, PERNAFASAN: Kali.Mur. boleh diambil berselang seli dengan Ferr.Phos., pelengkap atau menambaik darah, permulaan simptom demam pada kanak-kanak.

6. Kali. Phos.
Potassium Phosphate

NERVOUS TENSION. Nervous exhaustion, nervous indigestion, nervous headaches. Stress due to worry or excitement. Sleeplessness.


SEL OTAK / SEL SARAF: Kepenatan otak, masalah penghadaman, sakit kepala, stress berkaitan dengan terlalu gembira atau kesedihan, tidak dapat tidur nyeyak.

7. Kali. Sulph.
Potassium Sulphate

SKIN CONDITIONER. Skin eruptions with scaling or sticky exudation, falling hair, diseased nails.


UNTUK MASALAH KULIT: Memulihkan maslah kulit yang gatal, beruam, dan kulit nampak berminyak dan kotor, rambut gugur dan penyakit pada kuku.

8. Mag. Phos.
Magnesium Phosphate

CRAMPS. Nerve Stabilizer and Anti-spasmodic. Neuralgia, flatulence, spasmodic nerve pains.


KEKEJANGAN: Penstabil saraf-saraf dan anti ketegangan, untuksakit saraf-saraf, kembung dan perut rasa panas dan kekejangan saraf sesuai untuk sakit otot dan sendi.

9. Nat. Mur.
Sodium Chloride

WATERY COLDS. Dryness or excessive moisture in any part of the body, watery colds, flow of tears, loss of smell or taste.


CAIRAN DALAM TUBUH: Terlalu kering atau terlalu banyak cecair di mana-mana bahagian tubuh, selsema, aliran air mata, atau hilang deria bau rasa.

10. Nat. Phos.
Sodium Phosphate

HEARTBURN. Acid neutralizer. Over-acidity of the blood, gastric disorders, heartburn, rheumatic tendency.


TERASA PANAS DI ULU HATI: Penstabil asid: terlebih acid di dalam darah, masalah gastrik, rasa tidak sedap perut dan simptom ke arah sakit saraf.

11. Nat. Sulph.
Sodium Sulphate

FLU SYMPTOMS. The "liver" salt. Excess water eliminator. Liverish symptoms, bilious attacks, watery infiltrations.


SIMPTOM SELSEMA: Ia merupakan "garam untuk "hati", Membuang cairan lebihan dalam tubuh, masalah hati dan hempedu.

12. Silica
Silicon Dioxide

BLOOD CONDITIONER - HAIR CONDITIONER, CLEANSER, ELIMINATOR. Impure blood, boils, brittle nails, lack-lustre hair, in alternation with Kali. Sulph.


MEMULIH PERJALANAN DARAH - RAMBUT DAN MENGAWAL DAN MENGHILANGKAN:Untuk melancarkan perjalanan darah, memulih penyakit kulit, kuku, rambut yang tidak bermaya dan elok di selang seli dengan Kali. Sulph.


Homeopathy dan Garam Tisu Sebagai Perubatan Lengkap?


Homeopathy dan Garam Tisu dianggap sebagai konsep perubatan pelengkap atau komplimentari kepada perubatan yang sedia ada. Ia saling melengkapi bagi memberi impak positif kepada pesakit yang mengharapkan kesihatan mereka kembali pulih.


Perubatan sedia ada atau konvensional amat diperlukan untuk menangani penyakit akiut (serangan tiba-tiba) seperti serangan jantung dan asthma, sementara Homeopathy dan Garam Tisu sering diambil untuk merawat penyakit kronik(penyakit yang telah dideritai pada masa yang lama). Homeopathy dan Garam Tisu sering menjadi pilihan kepada pesakit kronik kerana menyedari Homeopathy dan Garam Tisu selamat dan tidak mempunyai kesan sampingan. Malah remedi Homeopathy dan Garam Tisu boleh diambil bersama-sama ubat-ubatan yang berasaskan drugs (dadah dan kimia).


Perubatan yang menggunakan drugs mengamal konsep suppression atau put to stop (membenam penyakit dam kesakitan) dan amat berguna sewaktu kecemasan yang memerlukan pesakit dirawat dan melegakan serangan penyakit dengan kadar yang pantas. Namun ia membawa bersama-sama kesan sampingan yang tidak diundang.

Sementara Homeopathy dan Garam Tisu percaya kepada “serupa menyembuhkan yang serupa” dan “seseorang itu akan kekal sihat sekiranya seseorang itu mendapat bekalan mineral (12 garam tisu) pada kuantiti yang sepatutnya dan pada ratio (kadar) yang sepatutnya”. Bila ini terjadi sistem pemulihan semulajadi yang terdapat didalam tubuh

Price : RM80.00 termasuk penghantaran ke seluruh Malaysia / 16.00EUR / 25.00USD

email : homeopathy@solaris-marketing.com or sms 019-3098980



No comments: